Lokomotywa Tubize 2069 została nazwana na cześć wioski położonej 30 km na południe od Brukseli, gdzie została zbudowana w 1927 roku przez belgijskiego konstruktora Ateliers Metallurgique de Nivelles. Wraz z dwiema "siostrami", 2068 i 2070, świadczyła usługi dla firmy "Metallurgy Hoboken" (obecnie Umicore), belgijskiej firmy zajmującej się inżynierią metalową koło Antwerpii. Pozostałe dwa pociągi zostały przerobione na lokomotywy spalinowe. Parowóz może się poruszać zprędkością 45 km/h.
Tubize 2069 wróciła na tory w 2021 roku po długiej, sześcioletniej renowacji. Nadal kursuje między Dendermonde a Puurs, ale tylko na 10 kilometrowym odcinku torów "turystycznych"
TKh05353 - Prezentowany egzemplarz rozpoczął służbę w 1947 roku w hucie Lenina w Krakowie (obecnie huta Sędzimira), służbę swą zakończył w hucie Florian w Świętochłowicach. W lipcu 2008 został odbudowany i był używany do prowadzenia pociągów „retro” na Śląsku, następnie trafił do Wrocławia do Klubu Sympatyków Kolei. Obecnie jest od wypożyczony przez Parowozownię Wolsztyn od właściciela – DB Cargo Polska
Jest to parowóz typu Ferrum 47(seria PKP – TKh-49) konstrukcję tej lokomotywy oparto na przedwojennej dokumentacji parowozu Ferrum 29, było on produkowany przez Fabrykę Lokomotyw im. Feliksa Dzierżyńskiego w Chrzanowie w latach 1947-63 w liczbie 490 egzemplarzy. Jest to tzw. parowóz kusy czyli nie mający tendra. Zapas wody, to tylko 5m3, znajduje się w zbiornikach po obu stronach parowozu, a węgiel; 1,6t, z tyłu za budką maszynisty. Przeznaczony był on do prac manewrowych na terenach zakładów przemysłowych głównie na Śląsku. Prędkość 45km/h. Parowozy tego typu były stosowane był najczęściej w pracy na bocznicach przyzakładowych Potoczna nazwa „ferumka”. – ponieważ był projektowany do pracy w hutach żelaza.
Rok budowy 1953
Producent Fabryka Lokomotyw im. Feliksa Dzierżyńskiego, Chrzanów
Prędkość maksymalna 45 km/h
Długość 9 110 mm
Ciężar w stanie służbowym 44 400 kg
Najwyższe ciśnienie pary w kotle 13 Atm
Ostatni potwierdzony parowóz biorący udział w paradzie.
Majówka tuż tuż
Lokomotywy tej serii zostały skonstruowane przez niemieckich projektantów podczas drugiej wojny światowej. Parowozy te stanowiły pierwszą serie tzw. lokomotyw wojennych (Kriegs-Dampflokomotive – KDL-1) produkowane były one wielu krajach okupowanej Europy, również na terenie Polski w Poznaniu, Chrzanowie i Elblągu, z przeznaczeniem do prowadzenia pociągów towarowych na liniach o słabej nawierzchni oraz wniesprzyjających warunkach rosyjskiej zimy. Pierwszy egzemplarz powstał w 1942 roku, a do zakończenia wojny wyprodukowano ponad 6000 sztuk parowozów tej serii. Po wojnie polskie koleje przejęły ponad tysiąc lokomotyw tej serii które eksploatowano do lat 80-tych XX wieku, również w innych krajach lokomotywy te były przejęte jako mienie zdobyczne między innymi w Czechosłowacji. Z części pozostawionych przez okupanta po wojnie wybudowano jeszcze 150 sztuk tych lokomotyw oznaczonych seria Ty42.
Prezentowany egzemplarz parowozu 555.0153 został zbudowany w 1944 roku w wiedeńskiej fabryce Floridsdorf w Niemczech oznaczony był jako 52 7620.
Lokomotywa stacjonuje w parowozowni Dolna Lipka w Czechach, jest eksponatem Muzeum starých strojů a technologii w Žamberku.