Parowozownia Wolsztyn

Skocz do treści

Fot. Michał 'Doctor' Pawełczyk | Kraina Żywych Maszyn | parowozy.net


Parowóz towarowy serii Ty45

Ty45Parowóz serii Ty45 jest parowozem polskiej konstrukcji, opartej na przedwojennych polskich planach maszyn typu Ty37. Budowano je w latach 1946-1951. Stacjonujący w Wolsztynie parowóz Ty45-379 jest ostatnim jaki był czynny z tej serii. Zbudowany został w 1949 roku w Zakładach Cegielskiego w Poznaniu. Ma numer fabryczny 1388. Wyposażony jest w tender 32D47, ze skonstruowanym w latach 40-tych automatycznym podajnikiem węgla tzw. "stokerem". Osiągał prędkość 75 km/h i dzięki temu przydatny był w ruchu towarowym, jak i pasażerskim. Od 1990 roku znajduje się w Wolsztynie gdzie prowadził towarowe pociągi planowe na liniach lokalnych.

Dane parowozu Ty45-379

OznaczenieProducentNr. fabr./rok budowyMiejsce postojuStatusUwagi
Ty45-379HCP Poznań1388/1949Wolsztyn - parowozowniaNieczynny

Podstawowe dane techniczne parowozów serii Ty45

ParowózTy45
Układ osi1-5-0
Średnica cylindra / skok tłoka630/700 mm
Średnica kół napędnych1450 mm
Rozstaw osi skrajnych18700 mm
Długość parowozu (ze zderzakami)22380 mm
Ciśnienie w kotle1,6 Mpa
Powierzchnia rusztu4,55 m2
Powierzchnia ogrzewalna kotła196,85 m2
Max nacisk osi na szyny17,0 t
Masa parowozu próżnego111,6 t
Masa w stanie służbowym (z tendrem)163,1 t
Siła pociągowa18440 kG
Moc1295 kM
Prędkość maksymalna75 km/h
Tender32D47
Średnica kół960 mm
Pojemność skrzyni wodnej32,0 m3
Pojemność skrzyni węglowej12,0 t
Masa tendra próżnego21,6 t
Masa w stanie służbowym65,6 t

Design & Code: Doctor