Parowozownia Wolsztyn

Skocz do treści

Fot. Michał 'Doctor' Pawełczyk | Kraina Żywych Maszyn | parowozy.net

Parowóz towarowy serii Tr5

Tr5Parowóz Tr5-65 trafił do Wolsztyna 3 maja 2002 roku z parowozowni w Jaworzynie Śląskiej. Wykorzystywany jest przede wszystkim do prowadzenia pociągów specjalnych. Jest to parowóz niemieckiej konstrukcji G8.1 zbudowany w 1921 w fabryce Orenstein&Koppel i ma numer fabryczny 8961. Po Drugiej Wojnie Światowej PKP przejęły 66 maszyn tej serii, które zostały zgrupowane w DOKP Wrocław i Katowice. W Niemczech parowozy te zakończyły pracę pod koniec lat 60 tak, a na PKP został tylko Tr5-65, który jest obecnie jedynym czynny egzemplarz tej serii w całej Europie! Po 22 letniej "odstawce" parowóz ten został odbudowany i od 27 czerwca 1994 roku stacjonował w Jaworzynie Śląskiej a obecnie w Wolsztynie.

Dane parowozu Tr5-65

OznaczenieProducentNr. fabr./rok budowyMiejsce postojuStatusUwagi
Tr5-65Orenstein & Koppel8961/1921Wolsztyn - parowozowniaCzynny, czasowo wyłączony z eksploatacjioczekuje naprawy - ex DRG 56.2 DRG 56 511

Podstawowe dane techniczne parowozów serii Tr5

ParowózTr5
Układ osi1-4-0
Średnica cylindra / skok tłoka600/660 mm
Średnica kół napędnych1350 mm
Rozstaw osi skrajnych14935 mm
Długość parowozu (ze zderzakami)18296 mm
Ciśnienie w kotle1,4 Mpa
Powierzchnia rusztu2,66 m2
Powierzchnia ogrzewalna kotła146,20 m2
Max nacisk osi na szyny16,2 t
Masa parowozu próżnego90,3 t
Masa w stanie służbowym (z tendrem)120,1 t
Siła pociągowa10950 kG
Moc795 kM
Prędkość maksymalna70 km/h
Tender17C1
Średnica kół1000 mm
Pojemność skrzyni wodnej16,5 m3
Pojemność skrzyni węglowej7,0 t
Masa tendra próżnego22,0 t
Masa w stanie służbowym45,5 t

Design & Code: Doctor