Parowozownia Wolsztyn

Skocz do treści

Fot. Michał 'Doctor' Pawełczyk | Kraina Żywych Maszyn | parowozy.net

Parowóz pośpieszny serii Pm36

Pm36W roku 1936 Biuro konstrukcyjne Lokomotyw w Chrzanowie opracowało doświadczalną serię parowozu pośpiesznego do prowadzenia lekkich pociągów ekspresowych z prędkościami do 140 km/h o oznaczeniu Pm36. Zbudowano w roku 1937 2 parowozy tej serii, jeden z nich Pm36-1 posiadał otulinę opływową i został wystawiony na wystawie technicznej w Paryżu gdzie otrzymał złoty medal. Parowóz Pm36-2 jako jedyny przetrwał zawieruchę wojenną. Parowóz ten jest wyposażony w tender 32D36 z tzw. "kontrbudka" i łożyska toczne SKF. Parowóz posiada hamowane przednie 2 osie toczne i osie tendra, ma zamontowany szybkościomierz szwajcarskiej firmy Hasler-Bern. Kocioł jest wykonany ze stali St41K i posiada ciśnienie robocze 18 Atm. Parowóz Pm36-2 przed wojną jeździł tylko na jazdach próbnych, do ruchu planowego trafił po 1945 roku po naprawie kapitalnej przeprowadzonej w ZNTK Bydgoszcz w roku 1947. Parowóz służył następnie w Lokomotywowniach Toruń, Gdynia, Poznań i Ostrów Wlkp. Gdzie zakończył służbę. Ostatnią jazdę z pociągami planowymi parowóz wykonał w kwietniu 1965 roku, następnie po długim oczekiwaniu trafił do Muzeum Kolejnictwa w Warszawie. W styczniu 1995 roku został wysłany do Zakładów Naprawczych Taboru Kolejowego w Pile gdzie poddano go odbudowie. W dniu 06.06.1995 został przekazany do Lokomotywowni Wolsztyn, gdzie wzbogacił zbiór czynnych parowozów. Używany jest do prowadzenia pociągów planowych oraz pociągów okolicznościowych.

Dane parowozu Pm36-2

OznaczenieProducentNr. fabr./rok budowyMiejsce postojuStatusUwagi
Pm36-2PFLwP - Chrzanów663/1937WolsztynCzynnyex DRG 18 602
właściciel: Muzeum Kolejnictwa w Warszawie

Podstawowe dane techniczne parowozu serii Pm36

ParowózPm36
Układ osi2-3-1
Średnica cylindra / skok tłoka530/700 mm
Średnica kół napędnych2000 mm
Rozstaw osi skrajnych19820 mm
Długość parowozu (ze zderzakami)23820 mm
Ciśnienie w kotle1,8 Mpa
Powierzchnia rusztu3,90 m2
Powierzchnia ogrzewalna kotła201,00 m2
Max nacisk osi na szyny17,4 t
Masa parowozu próżnego112,3 t
Masa w stanie służbowym (z tendrem)161,5 t
Siła pociągowa10410 kG
Moc1800 kM
Prędkość maksymalna130 km/h
Tender32D36
Średnica kół1000 mm
Pojemność skrzyni wodnej32,0 m3
Pojemność skrzyni węglowej9,0 t
Masa tendra próżnego26,5 t
Masa w stanie służbowym67,5 t

Design & Code: Doctor