Parowozownia Wolsztyn

Skocz do treści

Fot. Michał 'Doctor' Pawełczyk | Kraina Żywych Maszyn | parowozy.net

Parowóz osobowy serii Ol49

Ol49Najwięcej stacjonujących w Wolsztynie parowozów należy do serii Ol49. Jest to polska konstrukcja parowozu osobowego z 1949 roku. Parowozy te zastąpiły wysłużone Ok1 i Ol12 na liniach drugorzędnych. Parowóz ten ma mały nacisk na oś, co spowodowało, że stał się niezastąpiony na liniach o kiepskiej nawierzchni. Tender też jest polskiej konstrukcji i nosi oznaczenie 25D49. Wadą tego parowozu jest natomiast mała średnica cylindrów, co powoduje, że maszyna ma małe przyśpieszenie i jest dość słaba nie nadaje się do ciężkich pociągów pasażerskich. Tu w Wolsztynie jest jednak niezastąpiona. Ogółem w latach 1951-1954 w Fabryce Lokomotyw w Chrzanowie zbudowano łącznie 115 sztuk tych maszyn. w Wolsztynie codziennie przy prowadzeniu pociągów pasażerskich możemy zobaczyć parowozy o numerach: 7, 23, 59, 69. Jest to zarazem największe skupisko tych maszyn na PKP. Parowozy Ol49-60 (nr fabr. 3171, r.bud. 1953) oraz Ol49-85 (nr fabr. 3130, r.bud. 1953) zostały sprowadzone w roku ubiegłym z parowozowni w Choszcznie i ustawione na terenie skansenu jako pomniki techniki.

Spis parowozów osobowych serii Ol49 stacjonujących w Wolsztynie

OznaczenieProducentNr. fabr./rok budowyMiejsce postojuStatusUwagi
Ol49-7Fablok - Chrzanów2609/1951Wolsztyn - parowozowniaCzynny
Ol49-23Fablok - Chrzanów2625/1952Wolsztyn - parowozowniaCzynny, czasowo wyłączony z eksploatacjiOczekuje naprawy
Ol49-59Fablok - Chrzanów3170/1953WolsztynCzynny
Ol49-60Fablok - Chrzanów3171/1953Wolsztyn - stacjaNieczynny
Ol49-69Fablok - Chrzanów3180/1953Wolsztyn - parowozowniaCzynny, czasowo wyłączony z eksploatacjiOczekuje naprawy; ex Ol49-99
Ol49-85Fablok - Chrzanów3183/1953Wolsztyn - stacjaNieczynny
Ol49-99Fablok - Chrzanów3211/1954GnieznoNieczynny
Ol49-111Fablok - Chrzanów4073/1953Leszno - lokomotywowniaCzynny, czasowo wyłączony z eksploatacjiTrwa naprawa główna z wymianą skrzyni ogniowej

Podstawowe dane techniczne parowozów serii Ol49

ParowózOl49
Układ osi1-3-1
Średnica cylindra / skok tłoka500/630 mm
Średnica kół napędnych1750 mm
Rozstaw osi skrajnych17275 mm
Długość parowozu (ze zderzakami)20675 mm
Ciśnienie w kotle1,6 Mpa
Powierzchnia rusztu3,70 m2
Powierzchnia ogrzewalna kotła162,90 m2
Max nacisk osi na szyny17,0 t
Masa parowozu próżnego100,1 t
Masa w stanie służbowym (z tendrem)144,9 t
Siła pociągowa9600 kG
Moc1265 kM
Prędkość maksymalna100 km/h
Tender25D49
Średnica kół1000 mm
Pojemność skrzyni wodnej25,0 m3
Pojemność skrzyni węglowej12,0 t
Masa tendra próżnego25,0 t
Masa w stanie służbowym62,0 t

Design & Code: Doctor