Parowozownia Wolsztyn

Skocz do treści

Fot. Michał 'Doctor' Pawełczyk | Kraina Żywych Maszyn | parowozy.net

Parowozy osobowe serii Ok1

Ok1Parowóz Ok1-359 zbudowany został w zakładach Schwarzkopf w Berlinie w 1917 roku, jest obecnie najstarszym czynnym parowozem na PKP. Nosi numer fabryczny 6388. Na kolejach niemieckich miał oznaczenie 38 2155. Na polskich kolejach służbę rozpoczął po wojnie. Najpierw stacjonował w Toruniu, później w Gnieźnie, Poznaniu , Międzyrzeczu , a od marca 1989 roku znajduje się w Wolsztynie. Posiada typowy dla parowozów pasażerskich układ trzech osi napędnych o dużej średnicy, nadprężność pary w kotle wynosi 12 Atmosfer, a prędkość maksymalna 100 km/h. Parowozy tej serii były budowane w latach 1906-1923 w 13 fabrykach niemieckich. Parowozy Ok1 były przez długie lata podstawowym parowozem na liniach drugorzędnych PKP. Jest jedną z najbardziej udanych konstrukcji parowozów w historii kolejnictwa. Obecnie parowóz Ok1-359 jest wykorzystywany w okresie letnim do prowadzenia planowych pociągów osobowych i turystycznych. W Wolsztynie znajduje się też drugi egzemplarz tej historycznej maszyny jako pomnik parowóz o nr 322 (nr fabr. 2269, wyprodukowany w 1921 roku w Zakładach Linke-Hoffman).

Spis parowozów osobowych serii Ok1 stacjonujących w Wolsztynie

OznaczenieProducentNr. fabr./rok budowyMiejsce postojuStatusUwagi
Ok1-322Linke - Hoffmann2269/1921Wolsztyn - parowozowniaNieczynnyex KPEV P8, 2580 Hannover, DRB 38 3192
Ok1-359Schwartzkopff - Berlin6388/1917Wolsztyn - parowozowniaCzynny, czasowo wyłączony z eksploatacjiOczekuje naprawy; ex KPEV P8, 2545 Osten, DRB 382155

Podstawowe dane techniczne parowozów serii Ok1

ParowózOk1
Układ osi2-3-0
Średnica cylindra / skok tłoka575/630 mm
Średnica kół napędnych1750 mm
Rozstaw osi skrajnych15665 mm
Długość parowozu (ze zderzakami)18590 mm
Ciśnienie w kotle1,2 Mpa
Powierzchnia rusztu2,64 m2
Powierzchnia ogrzewalna kotła143,25 2
Max nacisk osi na szyny17,7 t
Masa parowozu próżnego94,7 t
Masa w stanie służbowym (z tendrem)129,7 t
Siła pociągowa7760 kG
Moc900 kM
Prędkość maksymalna100 km/h
Tender22D2
Średnica kół1000 mm
Pojemność skrzyni wodnej21,5 m3
Pojemność skrzyni węglowej7,0 t
Masa tendra próżnego23,0 t
Masa w stanie służbowym51,5 t

Design & Code: Doctor