Parowozownia Wolsztyn

Skocz do treści

Fot. Michał 'Doctor' Pawełczyk | Kraina Żywych Maszyn | parowozy.net

Miłośnicy deklaruję dofinansowanie naprawy parowozu Tr5-65

10.10.2015

Miłośnicy deklaruję dofinansowanie naprawy parowozu Tr5-65

Multimilioner ze Stanów Zjednoczonych i grupa miłośników kolei z Wielkiej Brytanii chce sfinansować naprawę parowozu Tr5-65. Howar Jones, Anglik, który od blisko 20 lat mieszka w Wolsztynie, zorganizował grupę miłośników z Wielkiej Brytanii i Stanów Zjednoczonych, którzy chcą przywrócić teerkę do ruchu. Na początek deklarują pół miliona dolarów, ale jeśli będzie potrzeba więcej - znajdą je.

Jest to unikatowy parowóz niemieckiej konstrukcji G8.1 zbudowany w 1921 w fabryce Orenstein&Koppel i ma numer fabryczny 8961. Po Drugiej Wojnie Światowej PKP przejęły 66 maszyn tej serii, które zostały zgrupowane w DOKP Wrocław i Katowice. W Niemczech parowozy te zakończyły pracę pod koniec lat 60. W Polsce pozostał tylko jeden właśnie Tr5-65. Po 22 letniej "odstawce" parowóz ten został odbudowany i od 27 czerwca 1994 roku stacjonował w Jaworzynie Śląskiej. Do Parowozowni Wolsztyn trafił 3 maja 2002 roku. Wykorzystywany był przede wszystkim do prowadzenia specjalnych pociągów retro.

PKP CARGO w tym roku przedstawiło koncepcję utworzenia instytucji kultury, która miałaby kilkukrotnie większe możliwości pozyskania finansowania na działalność niż przy bieżącym modelu organizacyjnym Parowozowni. Koncepcja przygotowana przez PKP CARGO S.A. zakłada utworzenie instytucji kultury jako centrum aktywizacji turystyki, kultury i edukacji w powiązaniu z wykorzystaniem zasobów kolejowych.
- Koncepcja utworzenia instytucji kultury na terenie Parowozowni Wolsztyn to realna szansa na jej rozwój jako unikalnego przykładu dziedzictwa kolejowego, przyciągającego turystów z całej Europy, a nawet świata. Jesteśmy spółką skupioną zarówno na wypracowywaniu korzyści ekonomicznych, jak również mamy na uwadze dobro społeczeństwa skupionego wokół Wolsztyna, Chabówki czy innych miejsc, ważnych dla tak szerokiej grupy jaką są miłośnicy kolei. Otrzymujemy listy z całego świata potwierdzające zasięg i popularność parowozów. Możliwość pozyskania dotacji czy innych środków na finansowanie ciekawych rozwiązań na rzecz Wolsztyna, które podkreślamy to bezdyskusyjne przewagi takiej koncepcji nad zwykłą spółką prawa handlowego. Jednocześnie możliwe byłoby wprowadzenie do takiej instytucji niezbędnego know-how w zakresie promocji turystyki i lepsze wykorzystanie potencjału Wolsztyna – powiedział Mirosław Kuk, rzecznik prasowy PKP CARGO S.A.

Design & Code: Doctor